Fotograf


-warszawa
-Koszalin
-poznań
-Łódź
-Kraków
-rzeszów
-lublin
-Kielce
-Gliwice

Reklama
fotobudka łódź cena
A A A

Amatorska przystawka do powiększeń

Posiadacz aparatu fotograficznego mieszkowego o podwójnym wyciągu mieszka może z powodzeniem zbudować sobie doskonałą przystawkę zmieniającą aparat fotograficzny w powiększalnik (rys. 96). Na przystawkę składają się następujące części: l - pudełko blaszane lub drewniane, wentylowane - z żarówką 100 wat wewnątrz, jako źródłem świada, b - ramka do negatywu, - szkło mleczne, umieszczone między żarówką a ramką z negaty­wem, który równomiernie rozprasza światło padające z żarówki na negatyw, d - aparat z podwójnym wyciągiem mieszka, przymocowany do przystawki. Wielkość przystawki zależy od formatu aparatu fotograficznego, do którego ją zastosujemy. Wymiary orientacyjne dla kamery 9x 12 cm podane Jeśli nie chcemy budować do przystawki oddzielnej suwnicy (ko­lumny takiej jak w fabrycznym powiększalniku), możemy ją z powodzeniem przykręcić śrubą statywową do suwnicy, którą sporządziliśmy! dla zdjęć reprodukcyjnych, uzyskując tzw. powiększalnik poziomyJ w odróżnieniu od powszechnie stosowanych pionowych. Jak wynika z powyższego opisu, przystawka to drewniana skrzynen czka z żarówką wewnątrz, doczepiona do mieszkowego aparatu płytowego, po wyjęciu jego tylnej ścianki (matówki z osłoną). Przy-J stawka fabryczna (dziś nie produkowana) to blaszana puszka z uchwy-J tami do zespolenia z kamerą. Ułożony między dwiema szybkami negatyw, który chcemy powic-l kszyć, wkładamy do drewnianej ramki „do góry nogami" (rys. 97)1 powierzchnią emulsyjną w stronę obiektywu. Ramkę wsuwamyl w podłużną szparę, wyciętą w bocznych ścianach przystawki w teij sposób, aby żarówka znajdująca się wewnątrz skrzynki prześwietlili negatyw silnym światłem od tyłu. Emulsja błony zwrócona jeaf w stronę obiektywu, gdyż tylko wtedy otrzymamy na desce projekcyj­nej obraz powiększony w położeniu właściwym, tzn. odpowiadającym rzeczywistemu ustawieniu fotografowanego przedmiotu w chwili zdjęcia.Aby rozłożenie światła żarówki na całej powierzchni negatywu było równomierne, między negatywem a żarówką znajduje się szybka mleczna utrzymana w odpowiedniej odległości od negatywu (10 mm) przez wąskie listewki, przybite gwoździkami do wewnętrznych ścian przystawki. Aparat fotograficzny o podwójnym wyciągu mieszka połączony jest z przystawką za pośrednictwem metalowej kasetki do płyt i błon płaskich od tegoż aparatu, przerobionej w sposób podany przy opisie przystawki reprodukcyjnej, tzn. kasety z wyciętym w niej prostokąt­nym otworem, nieco mniejszym niż format powiększonego negatywu, a przymocowanej gwoździkami na stałe do skrzynki. Aparat po wyjęciu z niego tylnej ścianki (ramki matówkowej) nasuwamy na szyny kasetki, co zapewnia konieczną szczelność połą­czenia z przystawką i łatwość odłączenia kamery od skrzynki po skończonej pracy.Urządzenie wentylacyjne Ponieważ żarówka znajdująca się w ciasnej skrzynce wydziela dużo ciepła, trzeba pomyśleć o zapewnieniu przystawce należytego chłodze­nia. W tym celu wiercimy w dolnej i górnej części skrzynki po cztery otwory o średnicy 10 mm. Otwory te, umożliwiające stały przepływ powietrza przez wnętrze skrzynki, należy osłonić tak, aby chłodząc nie przepuszczały jednocześnie szkodliwego białego światła na zewnątrz. Możemy to zrobić w ten sposób, iż otoczymy je listewką drewnianą w formie ramki, którą nakryjemy z wierzchu deseczką z podobnymi jak w skrzynce otworami, ale wywierconymi w innych miejscach, nie pokrywających się w rozstawieniu z otworami skrzyni. Deseczkę i ramkę mocujemy do skrzynki kilkoma gwoździkami lub wkrętkami Wnętrze komory wentylacyjnej należy pokryć czarnym matowym lakierem dla umknięcia szkodliwych odblasków. Poniewai światło rozchodzi się po uniach prostych, bezpośrednie promienia! białe, które mogłyby zniszczyć papier światłoczuły, nie przedostaną sal przez otwory (słabe ślady światła odbitego nie są groźne w tyal przypadku).