Oświetlenie
Ze światła dziennego nie rezygnujemy
Gdy w pokoju w bezpośredniej bliskości tła (na ścianie bocznej) znajduje się okno, możemy je z powodzeniem wykorzystać jako źródło światła zarówno do zdjęć portretowych, jak i technicznych. Intensywność oświetlenia regulujemy roletą, którą należy założyć w oknie. Dla wyrównania jednostronności światła padającego przez okno zajdzie niewątpliwie konieczność rozświetlenia cieni ekranami (rys. 18), o których mowa w podrozdziale Ekrany rozjaśniające.
Szczególnie przydatne do prac portretowych jest oświetlenie dzienne dwustronne przez okna umieszczone w ścianach sąsiadujących ze sobą. Jedno z tych okien, jeśli są jednakowe, należy nieco przysłonić, co da nam w efekcie oświetlenie bardziej plastyczne.
Jeśli w pracy będziemy posługiwać się światłem sztucznym - rolety należy opuścić, gdyż światło dzienne mieszając się ze sztucznym może nam przeszkadzać, utrudniając określenie właściwego czasu naświetlenia.
Oświetlenie elektryczne
W pracy fotografa światło elektryczne odgrywa niepoślednią rolę; uniezależnia ono fotografującego od wysoce nierównego się ściśle dawkować światła dziennego, a ponadto /ffei
dodatkowo materiały negatywowe panchromatyczne (wszechbarwo-czułe), które w tym świetle, zawierającym dużo promieni żółtych, pomarańczowych i czerwonych, pracują szczególnie wydajnie.
Jak przystosować instalację elektryczną do celów pracowni fotograficznej powiemy obszerniej omawiając sprawę reflektorów, ich budowę i eksploatację oraz urządzenia ciemni. Teraz chcemy zaznaczyć tylko, iż w pokoju przeznaczonym na pracownię widną należy, prócz oświetlenia zwykłego, górnego, założyć 2-3 gniazda dodatkowe, najlepiej nisko, przy samej listwie podłogi. Jedno z gniazd powinno mieścić się w pobliżu stanowiska aparatu, drugie i ewentualnie trzecie - 10 do 15 cm nad deską stołu roboczego.
Instalację elektryczną powinien przystosować do naszych celów fachowiec, gdyż samowolne wykonywanie przeróbek jest wzbronione. Amator może samodzielnie rozbudować sieć połączeniową przez zastosowanie do już istniejącego w ścianie gniazda wtyczki rozdzielczej, tzw. rozgałęźnika, do którego można podłączyć kable prowadzące do gniazda nad stołem roboczym i do miejsca, gdzie stawiamy aparat do zdjęć. Przewody powinny być jednak tak prowadzone, aby nie tworzyły pajęczej sieci i nie przeszkadzały w pracy.
fotografowanego obiektu. Budowa takiego ref lektora jest trudniejsza, ale nie przekracza możliwości amatora.
Można również, wzorem niektórych reflektorów fabrycznych, przymocować krążek rozpraszający do obudowy reflektora wtedy oddzielny stojak nie jest potrzebny. Siatkę z tiulu należy wówczas zastąpić siatką z cienkiego drutu.
Światło rozproszone
Celem złagodzenia zbyt intensywnego, ostrego światła reflektorów, nadania mu pożądanej niekiedy miękkości, wstawiamy w snop promieni padających z reflektora siatkę rozpraszającą, sporządzoną np. z gazy młyńskiej lub tiulu. Siatkę taką umieszczamy nie bezpośrednio na reflektorze, bowiem w krótkim czasie uległaby przepaleniu, ale w pewnej odległości. Siatkę, napiętą na ramce z drutu lub wikliny, ustawiamy w dowolnej wysokości regulowanej przy pomocy stojaka. Światło rozproszone daje również reflektor zbudowany na nieco innej zasadzie . Lampa umieszczona jest w blaszanej obudowie i skierowana do wnętrza czaszy reflektora o dużej średnicy i niezbyt głębokiego. Promienie padają najpierw do wnętrza reflektora i stąd dopiero jako łagodne, rozproszone światło kierowane są w stronę