Różne urządzenia
Do przechowywania dużych zbiorów negatywów doskonale nadaje się kartoteka. Możemy stosować kartoteki szczelinowe lub karty z wycinanymi otworkami, które są nowoczesnymi środkami porządkowymi. W tym celu numerujemy filmy w sposób ciągły odpowiednimi znaczkami umieszczonymi na kopertach. Najlepiej byłoby przyporządkować każdemu negatywowi oddzielną kartę w kartotece, na której wszystkie wymagane dane takie jak: motyw, data itp. zostaną wycięte w postaci ząbków lub szczelin. Jednak ażeby uniknąć nadmiernego rozbudowania kartoteki, lepiej jest dla każdego motywu i roku założyć jedną kartę, na którą nanosimy numer obrazu i numer filmu. Stosując tę metodę porządkowania możemy karty zastąpić grubym zeszytem A5, w którym na oddzielnych stronicach podzielonych na kolejne lata umieścimy wykaz motywów. Fotografie i przezrocza można uporządkować w podobny sposób. W tym celu numerujemy je kolejno tak, ażeby numer zawierał możliwie dużą ilość informacji np. 6908232, gdzie: 69 oznacza rok, 8 — tydzień, 2 — numer filmu i 32 — numer obrazu. Stosowanie opisanych środków porządkowych nie tylko bardzo ułatwia pracę, ale również pozwala na znaczną oszczędność czasu.Udźwiękowienie i sterowanie ruchu przezroczyDo najbardziej kłopotliwych czynności związanych z prezentacją przezroczy należą: umieszczanie przezroczy w gorącym i często mało stabilnym rzutniku oraz równoczesne komentowanie oglądanych obrazów. Komentarz staje się tym bardziej uciążliwy, im częściej go powtarzamy, a ponadto po upływie pewnego czasu zapominamy niektóre szczegóły i fakty, qp stwarza dodatkowe trudności.
Niekiedy również możemy mieć ochotę na prezentację przezroczy z podkładem muzycznym. Problemy te możemy rozwiązać sterując ruchem przezroczy za pomocą magnetofonu. Na taśmę magnetofonową oprócz komentarza i podkładu muzycznego nanosimy specjalne impulsy, które poprzez odpowiednie urządzenia automatycznie sterują zmianą przezroczy. Jednak warunkiem zastosowania tej metody jest posiadanie owych urządzeń, które są elementami dodatkowymi wchodzącymi w skład wyposażenia projektorów Filius i Aspektar.
Zasadniczo istnieją dwie metody uzyskiwania impulsów sterujących: mechaniczna i elektroniczna.
Metoda mechaniczna polega na naklejeniu na tylnej stronie taśmy magnetofonowej kawałeczków folii przewodzącej, które podczas przesuwania się taśmy działają na dwa zestyki przymocowane do magnetofonu i spełniające rolę wyłącznika prądu w obwodzie przekaźnika, który kieruje działaniem układu sterowania.Zaletą tej metody jest jej prostota i mały nakład pracy, ale ma ona również kilka istotnych wad. Nie można jej stosować do magnetofonów kasetowych, ponieważ w ich przypadku niemożliwe jest ingerowanie w obieg taśmy. Naklejanie folii nastręcza pewne trudności, zwłaszcza jeśli dysponujemy taśmami poliestrowymi. Ponadto przekładki foliowe mogą powodować zniekształcenie taśmy podczas jej nawijania się na szpulę. Dodatkową wadą opisywanej metody jest to, że zmiany cyklu wyświetlania możemy dokonać tylko poprzez zmianę położenia naklejonych odcinków taśmy.
Metoda elektroniczna nie ma wprawdzie powyższych wad, ale zastosowanie jej wymaga większego jednorazowego nakładu pracy. Polega ona na tym, że w czasie nagrywania, w miejscu gdzie chcemy, aby nastąpiła zmiana przezrocza, umieszczamy dodatkowo na taśmie magnetofonowej, impuls niskiej częstotliwości. W przypadku urządzeń czterościeżkowych i stereofonicznych najlepiej wykorzystać do tego celu oddzielną ścieżkę. Natomiast w urządzeniach o prostym odczycie jednościeżkowym nagranym sygnałem sterującym przerywamy podkład muzyczny lub wykład. Ze względu na to, że do różnych rodzajów magnetofonów należy przystosować odmienne układy sterowania, musimy bliżej się z nimi zapoznać.Muzykę i mowę odtwarzamy z taśmy W zwykły sposób. Na wyjściu drugiej ścieżki włączamy podzespół prostownika Gl, przekaźnik Re oraz urządzenie do zmiany przezroczy. Pochodzący ż taśmy impuls niskiej częstotliwości zostaje wyprostowany i uruchamia przekaźnik, którego zestyki wyzwalają zmieniacz przezroczy.
Projekcja Ponieważ w tym magnetofonie wyjście z drugiej ścieżki dostarcza impulsu nie wzmocnionego, dlatego pomiędzy to wyjście i podzespół prostownika Gl należy włączyć dodatkowy wzmacniacz
3. Magnetofony jednościeżkowe (np. kasetowe)
Przy nagrywaniu muzyki i mowy obcinamy specjalnym wzmacniaczem selektywnym (filtrującym) zakres częstotliwości poniżej 180 Hz. Dzięki temu na tej samej ścieżce można nagrać impuls sterujący o częstotliwości ok. 150 Hz. Przy odtwarzaniu impuls sterujący zostaje wychwycony przez wspomniany filtr.
Filtrowanie stosuje się w tym celu, aby muzyka lub impuls pochodzący od nagranej mowy, nie spowodowały niechcący zmiany przezrocza.Zmieniacz przezroczy
Impuls sterujący pochodzący z sygnału wejściowego zostaje odfiltrowany na wzmacniaczu selektywnym Fi i wyprostowany na Gl. Przekaźnik powoduje wówczas zmianę przezrocza. Cały układ tego urządzenia sterującego pokazano na - 265, na którym przedstawiono również schematy poszczególnych podzespołów konstrukcyjnych.
Opia schematów
1. Mikser i wzmacniacz selektywny
Przy nagrywaniu sygnały muzyki i mowy przechodzą przez regulatory Pi i P%, są mieszane na Ti i przechodzą do wzmacniacza selektywnego. Gdy przełącznik znajduje się w położeniu „nagrywanie", wtedy dzięki połączeniu RC między Tt i T| zostaje odfiltrowana częstotliwość poniżej 180 Hz. Gdy przełącznik ustawiony jest w położeniu „odtwarzanie", filtr znajduje się w obwodzie sprzężenia zwrotnego. Dzięki temu wszystkie częstotliwości powyżej 180 Hz zostają wytłumione, a impuls sterujący (150 Hz) może być odebrany jako oddzielny sygnał na wyjściu As.
2. Wzmacniacze prostownikowy i przekaźnikowy
Sygnał sterujący, wzmocniony przez tranzystory T5 i Tt, zostaje wypro-
stowany na układzie diodowym. Przez wzmacniacz przekaźnikowy T7 i Tt
steruje on przekaźnikiem Rls.
Regulator Pi jest nastawiony tak, że przekaźnik niezawodnie odpowiada na obecność sygnału sterującego.
3. Generator
Jest to prosty oscylator RC. Przy podanych parametrach elementów konstrukcyjnych generuje on sinusoidalne napięcia o częstotliwości ok. 150 Hz. Należy zwrócić uwagę na to, ażeby tranzystor T4 miał współczynnik wzmocnienia prądowego większy od 50.
Wartości elementów potrzebnych do każdego z tych układów można znaleźć na schemacie zbiorczym. Najlepiej nadającymi się tranzystorami są tranzystory krzemowe typu npn SC 206, 207; SF 215, 216; SF121 do 137. Napięcie zasilania poszczególnych bloków wynosi 12 V. W układzie przewidziano odpowiedni zasilacz sieciowy, który można opracować i zbudować samodzielnie, w oparciu o wiadomości podane w p. 9.2. Do budowy generatora można zastosować np. transformator żarzenia. Przekaźnik może być dowolnego typu z uzwojeniem na napięcia mniejsze lub równe 12 V, jeżeli jego styki umożliwiają przełączanie napięcia większego od 100 V oraz gdy prąd zadziałania jest mniejszy od 200 mA (zob. p. 9.2.2).
Zestyk wyłączający przekaźnika należy połączyć równolegle z wyłącznikiem przyciskowym i wtyczką zmieniacza przezroczy, dwużyłowym kablem sieciowym. Konieczne jest zachowanie ostrożności, ponieważ przez wyłącznik przyciskowy płynie prąd o napięciu wynoszącym 220 V (napięcie sieci). Należy także zwrócić uwagę na to, żeby w układzie elektronicznym przewody były możliwie najkrótsze, a przewody sygnałowe — odpowiednio ekranowane.