Wyposażenie pracowni jasnej
W pracowni jasnej wykonujemy naświetlenie materiału światłoczułego, czyli fotografowanie. Negatyw i pozytyw dla ostatecznego opracowania wędruje z ciemni do pracowni jasnej. Opracowanie ostateczne obejmuje korektę wybranego wycinka zdjęcia, ostrożne wyrównywanie niedociągnięć tonalnych, nie dających się usunąć w toku obróbki ciemniowej oraz tzw. retusz negatywu i pozytywu, przez który rozumiemy nie upiększanie modela wzorem zawodowców starej daty, ale wyłącznie usuwanie mechanicznych uszkodzeń negatywu, regulowanie różowym barwnikiem (nowokokcyna) stopnia przepuszczalności cieni (miejsc przezroczystych na negatywie) oraz plamkowanie pozytywu.
Tło - rzecz ważna
W pracowni domowej fotoamatora, w której wykonywane będą zdjęcia portretowe (ten rodzaj zdjęć najbardziej pasjonuje fotografujących), istnieje konieczność takiego przestawienia mebli, aby znalazło się dość miejsca na zainstalowanie na jednej ścianie tzw. tła, któregB wielkość należy uprzednio ustalić doświadczalnie, ustawiając posiadany aparat na statywie naprzeciw ściany, na której ma wisieć tło, w odległości największej, jaką w danym pomieszczeniu możemy uzyskać. Przy tej pozycji aparatu w polu widzenia obiektywu nie powinny się znaleźć żadne przedmioty, mieszczące się w pokoju po [obu stronach tła. Płaszczyznę matówki lub celownika do powinno wypełniać całkowicie.
Miejsce dla modela i kamery
Jako zasadę przyjmujemy, iż miejsce przeznaczone na usadowienie osoby fotografowanej winno znajdować się w takiej odległości od tła, laby po nastawieniu ostrości na twarz modela struktura tła nie była na zdjęciu widoczna. Pamiętajmy również o tym, że przy zdjęciach )rtretowych odległość kamery od modela musi wynosić co najmniej 1,5-2 m, jeśli chcemy uniknąć szkodliwych przerysów perspektywicznych. W związku z tym musimy w pracowni przewidzieć odpowiednie piecze dla aparatu, aby można go było ustawić nie tylko we łaściwej odległości od modela, ale mieć dość miejsca za kamerą dla tografującego. Ponadto nie można zapominać o tym, iż ustawienie iery w stosunku do obiektu fotografowanego jest sprawą dla lego zdjęcia odmienną, regulowaną zasadami kompozycji. Stąd nieczność zapewnienia aparatowi dość dużej przestrzeni, w grani-
której może być swobodnie przesuwany. Podobne, choć nie tak rygorystyczne zasady obowiązują przy lkiego rodzaju zdjęciach przedmiotów lub tzw. martwej natury.zrobić tło
.em do zdjęć portretowych w naszej pracowni może być doraźnie mieszczony na ścianie materiał - gładka narzuta na tapczan, obrus Ale lepiej i wygodniej sporządzić specjalnie dla celów fotograficz-h tło, które uwolni nas od kłopotliwego poszukiwania w ostatniej 'iii czegoś, co mogłoby je zastąpić.
godnie z wymaganiami estetyki wybierzemy na tło jakikolwiek
materiał odpowiedniej szerokości o spokojnym odcieniu barwo) np. popielatym, bez żadnych ozdób i deseni. W sprzedaży znajdujaj tkaniny tapicerskie i wełwety o szerokości ok. 130 cm, które doskoo nadają się do tego celu.
Kotarę zawieszamy na przyszytych do jednego z boków kółka które z kolei nasuwamy na metalowy lub drewniany pręt, przyrac wany poziomo do ściany na wysokości około 2-2,3 m od podłe podobnie jak firankę lub storę w oknie.
Nie jest nam koniecznie potrzebne tło jasne i ciemne. Jasn będziemy regulować dostatecznie odległością reflektora od kota Reflektor bliżej kotary - tło jasne, dalej - ciemne.
Gdy chcemy taniej
Doskonałe tło możemy sporządzić znacznie taniej z kalki technic nej, którą kupujemy w sklepie papierniczym.
Tło z kalki usztywnionej dwoma okrągłymi drążkami zawieszara| jak roletę lub mapę ścienną jednak nie bezpośrednio ścianie, ale w odległości około 1 m od niej, na dwu sznurkach cienkich drutach, przywiązanych na obu końcach drążka i przyczepio nych do małych haczyków, osadzonych w suficie pokoju. Haczyk wbijamy lub wkręcamy nie wprost w tynk, bo wypadną, ale w niewielJ kie kołeczki z miękkiego drewna, o kształcie ściętego stożka, osadzon w suficie za pomocą gipsu
Zawieszenie kalki w pewnej odległości od ściany pozwoli na zasti sowanie popularnego efektu podświetlenia da reflektorem umieszczoj nym z tyłu.
Jeśli uda nam się zamienić stale rozwieszone tio na roletę, któr można opuszczać i podnosić - zyskamy tło bardzo praktyczne. Można to osiągnąć przez uzupełnienie końców drążka górnego szpulkami blaszanymi lub drewnianymi z nawiniętymi i obciążonymi sznurkami (na jednej szpulce w prawo, na drugiej w lewo).Gdy brak miejsca
Jeśli w pokoju, w którym urządzimy pracownię, jest ciasno, możemy zrezygnować z rozpięcia tła; zastąpi je ściana pokoju. Warunkiem jednak, od którego odstąpić nie można, jest pusta i gładka ściana, bez żadnych rzucików i fantastycznych deseni. Gdy nie zachowamy tego warunku, portrety wykonane na de ozdób ściany będą bez wartośd.Stół roboczy
Jeśli chcemy wykonywać nie tylko portrety, ale i roboty techniczne, zdjęcia reprodukcyjne, a może mikroskopowe i makroskopowe, nie mówiąc już o retuszu, ważnym sprzętem jest w naszej pracowni stół
roboczy. Ustawimy na nim zależnie od potrzeby: aparat reprodukcyj-
ny, suszarkę elektryczną, pulpit retuszerski, obcinarkę (przyrządy
opisane na dalszych stronach), ułożymy kartony, na które chcemy
nakleić nasze lepsze zdjęcia. Uzupełnieniem stołu jest mocny taboret.
Stół roboczy powinien być duży, najlepiej typu biurowego z dwiema szufladami, pokryty linoleum. Bardziej praktyczny i trwalszy od linoleum jest winidur lub laminat, produkowane w płytach różnych grubości. Jedna z szuflad posłuży do przechowywania materiałów światłoczułych - błon płaskich, zwojowych i małoobrazkowych oraz papierów fotograficznych różnych gradacji i formatów. Druga - do wszelkich dodatków do kamery: obiektywów wymiennych, filtrów, soczewek nasadkowych skracających i przedłużających ogniskową, pierścieni do zdjęć reprodukcyjnych, światłomierza, osłon przeciwsłonecznych itp.
W szufladach stołu ustawionego w atelier nie wolno w żadnym razie, nawet gdyby to się wydawało bardzo wygodne, trzymać zapasowych odczynników chemicznych ani w stanie sypkim, ani w płynie. Ich sąsiedztwo szkodzi ogromnie zarówno materiałom światłoczułym, jak i przyborom fotograficznym. Na chemikalia zapasowe trzymane w butelkach o szklanych i gumowych korkach przeznaczamy osobną, szczelną, zamykaną na klucz szafkę z dala od pracowni, np. w przedpokoju lub łazience.
Nad stołem roboczym, wbrew utartym zwyczajom, nie umieszczajmy żadnej półki. Półka nad stołem przeszkadza w pracy, w rozstawieniu reflektorów przy fotografii reprodukcyjnej. Zamiast tradycyjnej półki można natomiast w jednym z narożników stołu, od strony ściany, umocować z pomocą wkrętek do drewna skrzyneczkę zawierającą przełącznik dwubiegunowy.Pulpit retuszerski
Przy retuszu negatywów na błonach płaskich pomocny okaże się pulpit retuszerski - skośnie ustawiona na podpórce ramka drewniana, w której umieszczony jest negatyw podświedony od dołu